torsdag 17 januari 2008

Eländiga "vinter"

Jag tillhör de få själarna som faktiskt älskar vintern. Inte lika mycket som sommaren men nästintill. Den rena, friska luften och snön som städar upp allting utomhus. En bidragande orsak kan ju vara att vitt är min favoritfärg ;-) Norrskenet på himlen under kalla, stjärnklara kvällar är dessutom helt oslagbart! Just därför älskar jag även att bo i norrbotten (och även av många andra anledningar, jag är en äkta lokalpatriot). Här behöver man inte huttra i det underkylda regnet grådisiga januaridagar. Fram tills nu! Vad är det som händer? Det är mitt i januari och det är 3-4 plusgrader ute och det regnar! Jag är seriöst oroad över vad som händer med vår planet och jag hoppas och ber att det bara är tillfälligheter i klimatet men förmodligen är det vi själva som orsakar det. Jag är livrädd över att Lovisa inte ska få uppleva de fantastiska årstidsväxlingarna som vårt klimat erbjuder oss. Att hon ska prata om vintern som något hennes föräldrar upplevde, att en vit jul ska vara just något som man bara drömmer om. Likväl som att hennes sommarlov, eller hennes barns sommarlov, ska bestå mest av regn och gråmulna dagar. Det är en droppe i havet men jag har bestämt mig för att göra vad jag kan för att inte förstöra vår planet ytterligare. Jag hoppas att du som läser det här bestämmer dig för att göra detsamma. Många droppar små...


...källarfynd rekommenderas...

Vilken tur att gamla möbler och kuriosa inte bara är de allra vackraste utan även miljövänliga till tusen (med den obligatoriska vita färgen miljörätt hanterad och påmålad)! Det blir nog loppisbesök till helgen! Jag hoppas på att finna vackra, shabby, udda kaffekoppar, silverbrickor, lakan med monogram och ett eller annat oväntat fynd... tex en liten kökshylla/tallrikshylla...



...låt inte detta fantastiska landskap bli en myt...

VI ÄRVER INTE JORDEN AV VÅRA FÖRÄLDRAR
VI LÅNAR DEN AV VÅRA BARN

4 kommentarer:

Smått och gott hos Lina sa...

Du har så rätt!Har många gånger funderat på detta jag också. Försöker tänka på miljön så gott jag kan. Precis som du säger; många droppar små..

Ha det bra!
Lina (LinaoMatilda på fl)

Anonym sa...

jag blir så ledsen varje gång jag tänker på samma sak som du skriver om... jag håller med dig i allting. Försöker jag med att tänka på miljön så mycket jag kan!

Ha en trevlig helg!

Lena sa...

Hade inte kunnat säga det bättre. Allt du skriver stämmer ju verkligen.Hoppas för guds skull att alla på något sätt kan hjälpa till att göra jorden bättre och tänka på miljön framförallt! Kram**

Anonym sa...

Tyvärr har man tänkt samma sak många ggr själv.. Blev ingen vit jul direkt, ledsen i ögat även om snön kom TVÅ dagar senare.. Moder Natur verkar inte alls må bra..