lördag 1 maj 2010

Aprikos

Aprikos är nog en av de få färger vars existens jag totalt har ignorerat. Efter att länge ha förknippat den med dessa förskräckliga flammiga tapeter som klädde insidan av hyreslägenheter under 90-talets början så har den helt otippat landat som favoritfärg. På bakverk alltså... väggarna hemma undslipper min aprikosa förälskelse ännu ett tag...
På bloggen kan ni räkna med fler aprikosa sötsaker!
Huvudet svämmar nämligen just nu över av aprikos inspiration!




Chokladcupcakes med marängsmörkräm

Recept på världens godaste smörkräm

swiss meringue buttercream

4 äggvitor

340 g strösocker

500 g rumstempererat osaltat smör i mindre bitar

Vanilj, likör eller annan önskad smaksättning

Rör ihop äggvitor och strösocker och värm, under omrörning, över ett vattenbad tills sockerkristallerna har smält.Vispa sedan tills du får en fast maräng och marängen har svalnat, det tar ca 10 minuter. Marängen är färdig när du kan vända vispskålen upp och ner utan att marängen ändrar läge. Tillsätt smöret allteftersom under vispning på låg hastighet. Öka sedan hastigheten och vispa tills du har en slät och mjuk smörkräm. Vispa ev i önskad smaksättning. Jag brukar smaksätta med flytande vanilj. Om man vill smaksätta med likör kan man tillsätta upp till ca 50 ml.

Jag använder köksassistent när jag gör smbc men det går bra med elvisp. Varning för att den kan bli lite trött då det krävs en hel del vispning.

Njut!

4 kommentarer:

Mikaela sa...

Fattar inte hur man kan skapa sådana konstverk av kakor och tårtor, så otroligt vackra!! Blir imponerad.
Kram Mikaela

Cutecakes-Paulina sa...

Dina cupcakes är väldigt vackra tycker jag, aprikos blir ju finfint på bakverk!
Passar på att tipsa om tävlingen på min blogg, där kan man vinna massor med formar!

Vitt för själen sa...

JAG DÖÖÖÖÖR !!!
De vackraste skapelser jag sett. Aprikost+ brunt är absolut FAB!
/kram Sophia

Hanna - Bakfnatt sa...

Vilken fin blogg du har!! Underbara bilder på vackra bakverk!