lördag 5 juni 2010

Hurra!

Idag fyllar jag år! En dag med blandade känslor. Kul med en anledning att kalasa och fira men jag måste medge att jag önskade att man kunde fylla yngre. I vilket fall som helst så har det varit en toppendag som startade med frukost och presentöppning på sängen. Resten av dagen har firats i familjens och goda vänners lag med grillbuffé och fika. Jag är faktiskt inte säker på om jag någonsin har bakat en tårta till mig själv förut? Hur som helst så var det superroligt att baka helt efter eget intresse. Det blev en aprikos skapelse med anemonliknande blommor. Den matchades med macarons i viol-, lakrits-, jordgubb/apelsin- och flädersmak. Mer sött som fanns på fikabordet var Leilas solbullar och cakeballs. Tack alla som var med och firade min födelsedag!

Smooth Vanillacake

Vit choklad/cocos frosting

Jordgubb/lime kompott

5 kommentarer:

Tina sa...

Grattis Victoria! Så tjusig tårta, den förtjänar du verkligen så duktig som du är! :D

Jag undrar 2 saker.
Vad använder du när du "stackar" dina tårtor: sugrör, träpinnar, plastpinnar? och vad har du som cakeboard mellan tårtorna? :)

Unknown sa...

Tina: Jag stackar mina tårtor på sugrör. Till en sådan här tårta behövs det absolut inte fler än fyra. De stora tårtorna brukar jag ha 10-15 st på nedersta våningen och det har räckt hittills. Är man lite osäker kan man ta blompinnar som man klipper med sekatör. Som cakeboard har jag antingen tjocka cakeboards som man beställer från t ex kakburken eller om man inte har så stor tårta, som här t ex, så har jag klippt ut rundlar ur en kartong och klätt med alumuniumfolie. Det rekommenderar jag dock inte till tårtor med diameter över 20 cm utan då måste man nog ha en cakeboard för att få den stabil. Lycka till med dina tårtor i framtiden! Du är jätteduktig!

Malin sa...

Jättefina godsaker!
Jag har själv gjort macaroons några gånger, superkul att göra :)
Jag undrar förresten hur du formar blomman till ros-utstickaren? De ser så härliga ut!

Kram från mig /Gravid 89 på FL

Linda sa...

Stort grattis!!

Fantastiska bakverk du bakar.
Jag ahr en liten fråga, dina tårtor bli så höga och fina. Har du tjockare bottnar eller fler lager? Tjocka lager fyllning?

Mvh Linda

Unknown sa...

Tack! Blommorna formar jag på "fri hand" och lägger något som stöd under, tex lite papper, medan de torkar. För att få tårtorna höga och fina så delar jag inte på bottnarna utan använder en hel botten till varje lager. För att den inte ska bli torr så lägger jag ett tjockare lager med fyllning och ev penslar botten innan med t ex jordgubbssaft eller sockerlag.